Van oogstwerk naar vanalles en nog wat... - Reisverslag uit Moree, Australië van Ferdi Beerepoot - WaarBenJij.nu Van oogstwerk naar vanalles en nog wat... - Reisverslag uit Moree, Australië van Ferdi Beerepoot - WaarBenJij.nu

Van oogstwerk naar vanalles en nog wat...

Door: Ferdi

Blijf op de hoogte en volg Ferdi

16 November 2013 | Australië, Moree

Het is alweer even geleden dat ik hier een bericht geplaatst heb, dus tijd voor een update. Om te beginnen: ik ben nog steeds op de boerderij van Gerrit Kurstjens. Er is tot eind december nog werk op de boerderij voor 2 mensen. Zo lang wil ik hier niet meer blijven, maar totdat ik er klaar voor ben om te gaan reizen zit ik hier prima. Het voornaamste wat moet gebeuren is het kopen van een auto. Gisteren heb ik een van de Nederlanders naar het treinstation in Moree gebracht en ben ik meteen een auto gaan bekijken bij een dealer in het dorp. Het is een Mazda ute met een gesloten bakje achterop, wat mij ideaal lijkt om in te slapen. Ik heb een proefrit gemaakt en zie die auto wel zitten, dus ik hoop dat we het komende week eens kunnen worden. Als ik een auto heb, moet ik nog wat andere spullen kopen, maar daarna wil ik gauw genoeg op pad!

Hier op de boerderij is er ondertussen wel het een en ander veranderd. De oogst is al bijna 3 weken klaar, dus we zijn nu allerlei ander werk aan het doen. We zijn begonnen met het schoonmaken en opruimen van de machines. Als er stro en graan in de machines blijft zitten, dan trekt dit muizen en ratten aan en die gaan knagen aan de bedrading. We hebben ook een schijveneg teruggebracht naar een andere boerderij van Gerrit. Die machine was 6 meter breed, dus moesten wij met 2 ute's met een bord 'OVERSIZE LOAD AHEAD' voor en achter de tractor rijden. Als er een vrachtwagen tegemoet kwam dan moest ik die waarschuwen over de 2-way; '6 meters coming mate!'. Was wel grappig. Wat ook moest gebeuren maar minder populair was, was het stick picken. Er wordt gewerkt aan een nieuw perceel, maar voordat dit gebruikt kan worden moesten alle struiken en op termijn ook alle bomen weg. De grond was al vrij van struiken, maar er lagen hier en daar nog takken en wortels. We zijn ongeveer een week elke ochtend bezig geweest om deze op te rapen. 's Ochtends is het nog lekker fris en heb je niet zo'n last van de vliegen (later op de dag word je er soms gek van!).

Vorige week heb ik een paar dagen geholpen bij de seed cleaning. Een deel van de oogst van dit jaar wordt geschoond en gebruikt als zaad voor het volgende seizoen. Hier wordt iemand voor ingehuurd met speciale machines. Het stro en het andere kaf wordt uit het graan geblazen en de onder- en bovenmaat worden er uit gezeefd. Ik heb me bezig gehouden met wagens laden, wagens schoonmaken, het vullen van de silo's en ouwehoeren met Bruce (de ingehuurde seedcleaner). Die laatste vroeg me trouwens nog of ik interesse had om een paar maanden met hem mee te gaan om voor hem te werken, hij had iemand nodig met een vrachtwagenrijbewijs. Maar dat ga ik niet doen, want ik ben hier vooral om te reizen! Maargoed, in 4 dagen hebben we zo in totaal ongeveer 350 ton zaad geschoond (tarwe, gerst en kikkererwten), dus dat was wel de moeite.

Deze week hebben we een paar dagen in de werkplaats gewerkt. Een aantal tractors hebben een beurt gekregen, dus we hebben allerlei soorten olie vervangen en de tractors goed schoon gemaakt. Het had vorig weekend en begin van de week wat geregend hier, dus daarom moesten we ons maar nuttig maken in de werkplaats. Verder hebben we nog wat schrikdraden langs het nieuwe perceel opgeruimd en wat voorbereidingen getroffen om volgende week nog wat bomen op te ruimen en het perceel te egaliseren.

Vandaag hebben we heel iets anders gedaan dan we gewend zijn. Glenn, de bedrijfsleider, heeft zelf wat koeien (ongeveer 450) rondlopen in een wei vlakbij een van de boerderijen. Een stuk of 50 koeien zijn verkocht en gaan morgenochtend naar de slachterij. Vandaag moesten daarom alle koeien van de wei naar de 'cattle yard', waar ze gescheiden konden worden. Wij hebben daar met zijn 2-en mee geholpen. Eerst met 2 quads, een motor en een ute de koeien naar de cattle yard begeleid, daarna de koeien uit elkaar gehaald en de blijvers weer teruggebracht naar de wei. Het was voor mij nieuw om met koeien te werken, maar wel leuk om een keer te doen. Aankomende woensdag mogen we ditzelfde nog eens keer doen, want er zijn ook nog zo'n 200 kalveren verkocht! De handel in koeien is trouwens erg afhankelijk van de regenval; als het veel geregend heeft zijn er koeien nodig om het gras kort te grazen, maar als het droog is moeten er koeien weg vanwege gebrek aan voedsel. Vond ik wel opmerkelijk...

Nog niet verteld, maar we zijn nu nog maar met zijn 2-en hier in het huis. Afgelopen week zijn er nog een aantal jongens vertrokken, dus het is rustig geworden. Ik hoop over een week ook te kunnen vertrekken. Ik moet zeggen dat ik er wel naar uitkijk om op pad te gaan en weer nieuwe dingen te zien! Er is hier in de buurt namelijk ook niet zoveel te zien of te doen. Waarschijnlijk ga ik eerst een stukje naar een zuiden en daarna langs de kust richting het westen. Er zijn nog een aantal jongens aan het werk in Australië, die ik misschien wel even opzoek tijdens het reizen. Dat is een beetje mijn plan.

Wordt vervolgd...

See ya! Groeten Ferdi

  • 17 November 2013 - 14:39

    Remco Klootwijk:

    Hoi Ferdi,

    het zijn en blijven leuke verhalen die je schrijft. Ik wens je heel veel plezier als je gaat reizen en ik blijf je zeker volgen.

    Groetjes Remco

  • 17 November 2013 - 18:36

    Cor En Anneke:

    Hallo Ferdi,

    Mooi verhaal weer zeg! Dat van die Mazda is wel wat minder, was er geen Audi te koop? Je vertelt niet of je al een reisgenoot hebt gevonden, dus dat zal wel niet. Veel succes met je reis straks, zorg dat je veel van het land ziet. Tot een volgend bericht, hier is alles prima....

    Groetjes, C & A.

  • 17 November 2013 - 20:43

    Suzan :

    Hi Ferdi,

    War leuk om je zo te " volgen". . Ik ben blij dat je t naar je zin hebt daar. je maakt wel steeds van alles mee lees ik..hoop dat je nog een mooi reis avontuur gaat maken. Dat gaat je zeker lukken..
    Ferdi, tot hoors ...groetjes xx


  • 19 November 2013 - 19:03

    Mark Van Mierlo :

    Hallo Ferdi,
    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat.
    Nog een goede reis door Australië en let op voor de kangoeroes!
    Groeten Mark.

  • 10 Januari 2014 - 18:21

    Annie Mol-van Den Brandt:

    Hoi Ferdi,

    Wat leuk om te horen dat het goed met je gaat, veel succes met de Mazda

    Groetjes Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ferdi

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1393
Totaal aantal bezoekers 34234

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 30 November -0001

Australië

Landen bezocht: