Van de Oostkust naar de Outback - Reisverslag uit Dajarra, Australië van Ferdi Beerepoot - WaarBenJij.nu Van de Oostkust naar de Outback - Reisverslag uit Dajarra, Australië van Ferdi Beerepoot - WaarBenJij.nu

Van de Oostkust naar de Outback

Door: Ferdi

Blijf op de hoogte en volg Ferdi

19 December 2013 | Australië, Dajarra

Het is alweer bijna 2 weken geleden dat ik hier een verslag heb geplaatst. Toen was ik net een paar dagen op weg, nu weet ik haast niet meer beter! Nou ja, niet dat ik het met mijn ogen dicht kan doen, want er is onderweg veel te zien en geen dag is hetzelfde. Ik moet weer eens goed nadenken waar ik overal geweest ben, maar hieronder de dingen die me het meest bij zijn gebleven...

Samen met Bart ben ik vanaf de Oostkust weer terug landinwaarts gegaan. Opnieuw door het gebergte wat parallel loopt met de kustlijn, dus ook opnieuw de steile hellingen en de vele bochten. In dit gebied liggen behoorlijk wat National Parks, waar we er enkele van bezocht hebben. Vaak zijn er watervallen en uitzichtspunten te bekijken, soms ook iets anders. Zo hebben we rotsen gezien met Aboriginal beschilderingen en rotsen die grappige vormen hadden (mystery face rock). Het gebied daar was vooral erg veel bergen met bos, dus vaak kun je wel mooi ver weg kijken, maar zie je niet veel meer dan bos. Wat wel erg mooi was, is het Little Llangothlin Nature Reserve. Een wetlands gebied met veel dieren (allerlei vogels en natuurlijk kangoeroes) en vol met wilde bloemen. Op de picnic area daarbij hebben we overigens een nacht geslapen. Zo hebben we samen nog enkele dagen rondgereden en zijn we via Armidale naar Glen Innes gereden. Daar heb ik Bart op de bus gezet terug naar Coffs Harbour.

Daarna ging ik alleen verder en ben vanuit Glen Innes naar Emmaville gereden. Een oud mijnbouw dorpje, waar ooit honderden Chinezen hebben geleefd. Er waren vooral tinmijnen die tot zo'n 60 jaar terug nog gedraaid hebben, maar nu is dat allemaal vergane glorie. Ik heb een museum en de restanten van een arseenmijn (een chemisch goedje) bezocht. Het was wel interessant, maar het was een beetje een droevige en uitgestorven boel daar. Daarna door naar Tenterfield, waar ik even rondgekeken heb. Het was vrijwel de hele dag regenachtig weer, dus ben ik al vroeg naar de camping gegaan. De volgende ochtend heb ik het railway museum bezocht, wat zeker leuk was om te zien. Het was gevestigd in het oude treinstation, waar ook verschillende oude treinen op de rails stonden. Er komt al 14 jaar geen trein meer daar, dus vandaar dat het museum daar zat. Ik heb nog een hele tijd gezelig zitten kletsen met de mensen van het museum, over vanalles en nog wat.

Inmiddels was het vrijdag en ik had afgesproken om in het weekend Koen (een collega op de boerderij) te bezoeken in Biddeston, iets ten westen van Toowoomba. Onderweg naar hem ben ik binnendoor door een groot landbouwgebied gereden, waar vooral veel sorghum, mais en katoen wordt verbouwd. Het waren vrijwel allemaal grote percelen die d.m.v. irrigatie van water voorzien werden. Via kanaaltjes en kromme buizen wordt zo water op het land geleid. Gedurende het hele jaar wordt regenwater opgevangen in grote basins, en zoals ik begreep hadden ze dit jaar al meer dan gemiddeld water moeten gebruiken vanwege de droogte. Maargoed, vrijdagavond was ik bij Koen en daar ben ik tot maandagochtend gebleven. Zaterdagmiddag zijn we naar Gerrit en Pam Kurstjens in Toowoomba geweest, waar zij zelf wonen. Nu begrijp ik waarom het bedrijf 'Topview Brisbane' heet, want ze wonen in een mooi huis op een heuveltop met een ver uitzicht. Het was gezellig, net als de rest van het weekend! Leuk om weer even bij te praten en een paar films te kijken...

Maandagochtend ben ik weer vol goede moed vertrokken om verder te gaan richting het westen. Oorspronkelijk wilde ik eerst naar het zuiden en dan richting het westen, maar omdat ik al vrij noordelijk zat heb ik het plan gewijzigd. Vanuit Toowoomba ben ik daarom richting Emerald (richting noord-westen) gereden. Ik heb hiervoor de toeristische route genomen, een route die een stukje korter was maar wel langer duurde. Dit omdat het een gravelweg was van zo'n 120 km lang. Leuk om een keer te doen, maar ik was blij toen het einde in zicht was! Dinsdag kwam ik door Springsure, waar 2 Deense collega's van de boerderij aan het werk zijn. Nadat ik die even bezocht had, heb ik mijn weg richting Longreach vervolgd. Onderweg kwam ik bij toeval uit bij Lake Maraboon, een groot meer met een flinke dam erbij. Gisteren was ik in Longreach en heb ik op aanraden van Koen de Stockman's Hall of Fame bezocht. Het is een groot museum over de hele historie van Australië. Het ging o.a. over de ontdekking van Australië, het houden van vee (vooral runderen) en de Flying Doctors.

Toen ik gisteren Longreach inreed, stond er een groot bord met 'Gateway to the Outback'. Nu, een dag verder, snap ik waarom dit bord er staat! Vanuit Winton heb ik een (langere) route gekozen die binnendoor naar Mount Isa gaat. Dat is echt zoals je de Outback verwacht; eigenlijk is er gewoon helemaal niks! Ja, wat bomen, rotsen, koeien en na 200 km een keer een dorpje van 4 huizen. Ik moet wel zeggen dat vooral het eerste stuk echt prachtig was om doorheen te rijden. Je kunt ver kijken en vrijwel overal op de achtergrond zie je gebergte. Het is trouwens verboden om kangoeroes af te schieten, maar (zonder opzet) aanrijden mag wel. Ik heb stukken weg gehad waar - zonder te overdrijven - elke 20 meter een dode kangoeroe langs de weg lag, ongelooflijk! De roofvogels zijn er goed mee, want die heb ik ook al heel wat gezien. Grote beesten zijn dat... Oh ja, nog 1 kenmerk van de Outback: het is er warm! Ik heb geen temperatuurmeter, maar ik schat het hier zeker wel 40 ºC. Ik denk dat het grootste probleem de komende dagen is dat het 's nachts niet erg afkoelt. We zullen zien.

Op dit moment zit ik op een kampeerplaats in Dajarra, waar ik de nacht ga doorbrengen. Er is hier een openbaar toiletgebouw en een douche, gratis. Dat is wel opvallend trouwens, hoe goed de voorzieningen voor reizigers zijn. Ik heb wc-papier in de auto liggen, maar tot nu toe heb ik dit niet nodig gehad. Maargoed, dat was het weer zo'n beetje tot nu toe. Het plan is om naar Alice Springs en Ayers Rock te gaan, en vanuit daar kijk ik even verder.

Wordt vervolgd...

Fijne feestdagen iedereen!

Groeten Ferdi

  • 22 December 2013 - 15:40

    Jeroen:

    Ok, het is nu gewoon voor je geworden. Je zegt haast niet meer beter te weten, haha
    Geniet ze van de natuur, omgeving, cultuur en mensen. Maar dat gaat je goed af zo te lezen.
    Leuk om te lezen dat de toeristische route ('Gateway to the Outback') hebt gedaan. Eens maar nooit weer begrijp ik. Zo'n ervaring van eens maar nooit weer. :)
    Over je foto's: wat een combinatie; 8 bandjes (vast niet van een grasmaaier) op 3 opleggers. Vergeet niet af en toe een foto van jezelf te laten nemen (leuk voor later).
    Fijne kerst (in je korte broek)! En oud/nieuw als je daarvoor niet meer schrijft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ferdi

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 614
Totaal aantal bezoekers 34219

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 30 November -0001

Australië

Landen bezocht: