De laatste loodjes! - Reisverslag uit Moree, Australië van Ferdi Beerepoot - WaarBenJij.nu De laatste loodjes! - Reisverslag uit Moree, Australië van Ferdi Beerepoot - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes!

Door: Ferdi

Blijf op de hoogte en volg Ferdi

02 Juni 2014 | Australië, Moree

Het einde van mijn tijd in Australië is in zicht! Nog twee weken ben ik hier op de farm en dan ga ik weer lekker naar huis na ongeveer acht en een halve maand. Van tevoren had ik nooit gedacht dat ik het zo lang vol zou houden, maar je weet blijkbaar maar nooit hoe het loopt!

De afgelopen weken hebben we gezaaid. Niet zomaar gezaaid, maar veel, heel veel gezaaid! Soms meer dan ons lief was... We kennen de mensen hier al een beetje en wisten uit eerdere tijden al dat als ze eenmaal beginnen, er ook doorgestoomd wordt in een razend tempo! Zeker als de weersomstandigheden goed zijn. Zo bleek het nu ook te gaan; het wachten op het zaaien duurde lang, maar toen we begonnen waren moesten we ook non-stop doorgaan (7 dagen per week, 24 uur per dag in 2 ploegen). Er zijn eigenlijk maar twee redenen om te stoppen: 1. het is klaar of 2. er valt regen. Dat laatste is twee keer gebeurd. Vorige week hebben we een dag stilgestaan en ook nu kunnen we even niet vooruit vanwege nattigheid. Niet zo erg, want het is af en toe fijn om op adem te komen en we hebben immers toch nog 2 weken om de klus te klaren.

Misschien interessant om te even te vertellen, er waren dit jaar twee manier van zaaien:
1. Zaaien in het vocht. Er wordt diep gezaaid (max 18 cm), zodat het zaad onder de droge toplaag in de vochtige grond zit. Het zaad kiemt meteen en het gewas komt snel op.
2. Droog zaaien. Er wordt ondiep gezaaid in de droge toplaag. Er is geen activiteit tot er regen valt en het zaad vocht heeft om te kiemen.

Het viel eigenlijk nog niet tegen hoe diep het vocht in de grond zat. We hebben dan ook verreweg de meeste percelen diep gezaaid in vochtige grond. We zijn begonnen met gerst, daarna tarwe, kikkererwten, weer tarwe, weer kikkererwten en als laatste weer tarwe. Dat we vaak wisselen van gewas heeft te maken met de verschillende rassen, maar ook met de regenval. De gerst en tarwe kwamen al op na ongeveer een week, de kikkererwten hadden wat meer tijd nodig maar komen ook al boven. Het begint dus al voorzichtig groen te kleuren op het land, een mooie verandering na een half jaar tegen bruine stoppels aangekeken te hebben!

Ik schat dat we op dit moment zo'n 7.000 hectare ingezaaid hebben, waar we dus ongeveer 2 weken mee bezig zijn geweest. Dat kan eigenlijk maar op 1 manier en dat is met grof geschut! Dat bestaat hier uit twee zaaimachines van 24 meter breed met rupstrekkers van 580 pk ervoor. Je hebt dan zo een hele lap gedaan, al valt dat niet zo erg op omdat de percelen ook erg groot zijn. Mijn persoonlijke record is dat ik 203 hectare tarwe gezaaid heb in een nacht van 12 uur. Daarvoor had ik 9.135 kg zaad, 6.090 kg kunstmest en 946 liter diesel nodig. Hier geldt de wet van de grote getallen. Stefan en ik kijken er inmiddels niet zo erg meer van op, maar soms beseffen we weer even waar we mee aan het werk zijn!

Waar we inmiddels ook wel een beetje aan gewend zijn, zijn de typische woorden en uitspraken die ze hier in Australië gebruiken. Australië staat er natuurlijk om bekend, en het wordt ook echt in het dagelijks leven gebruikt. Hieronder wat van de Australische taal die ik heb gehoord de afgelopen tijd, en natuurlijk de (vrije) vertaling.

How ya going? - Hallo! (vaak wordt er geen antwoord gegeven)
Drink a piss - Een biertje drinken
No worries / No drama - Is goed / Graag gedaan / Geen probleem
See you this arvi - Zie je vanmiddag
Righto mate - Is goed man
Barbie - Barbecue
Having tea - Avondeten
Roo bar - Bullbar voor kangoeroes
Mozzies - Muggen
G'day - Hallo!
It's your shout - Jouw beurt om een rondje te geven
Having smoko - Korte (koffie)pauze (bij ons 's ochtends)
Stubby - Flesje bier
Ute - Pick-up (utility vehicle)
Cheers! - Dankjewel / De groeten
Fair enough - Dat zou wel eens kunnen
Bloke - Man / Jongen
Fuck me dead! - Godverdomme!
Esky - Koelbox
Vegies - Groenten
BYO - Bring Your Own (met bijv. een BBQ neemt iedereen zijn eigen drinken mee)
Dutchies - Nederlanders
Yibber yabber - Geklets
Poms - Engelsen
Fucking / Bloody - Zetten sommigen te pas en te onpas voor elk woord als ze praten, soms wel 5 keer per zin

En dan nog even het plan voor de komende tijd. Stefan en ik blijven dus nog 2 weken op de boerderij. Dan gaan we samen met de trein naar Sydney, waar we samen nog 2 volledige dagen doorbrengen ter afsluiting. Op 18 juni is het zover, dan vlieg ik weer terug naar Nederland en laat ik Australië achter me! Op donderdag 19 juni ben ik dus weer thuis. Stefan vliegt overigens ook op 18 juni weg uit Sydney, maar hij gaat naar Perth in het westen. Vervolgens zal hij een trip maken van Perth naar Darwin en daarna nog een andere trip van Darwin naar Melbourne. Hij heeft dus nog een mooie tijd in het vooruitzicht en denkt erover na om nog terug te komen naar de boerderij om nog een oogst mee te maken op een van de nieuwe combines.

Nou, dat was het wel weer zo'n beetje.

Wordt nog 1 keer vervolgd ;)

Tot binnenkort!

Ferdi

  • 07 Juni 2014 - 00:15

    Sjaak & Sandra:

    G'day Ferdie!

    Het einde is in zicht! We proberen je nog wel ff te bellen, maar goeie reis en je bent iig een enorme ervaring rijker!

  • 11 Juni 2014 - 17:34

    Mark Van Mierlo:

    Hallo Ferdi,

    Mooi om te lezen dat het allemaal goed gaat met je.
    Heb het inderdaad lang volgehouden.
    Heb je al gemist!!!!
    Wat zijn je plannen als je weer terug in Nederland bent of heb je hier nog niet over nagedacht?
    Is hier dadelijk weer vakantietijd kan je dus wel goed gebruiken.
    Kom anders maar eens langs als je terug bent lijkt me gezellig om weer eens bij te praten.

    Groeten van Mark en de rest.

  • 12 Juni 2014 - 10:34

    Caroline:

    Hi Ferdi,

    Wat een mooie tijd daar zeg, was echt leuk om te lezen!

    Moeten maar snel een keer bijpraten als je terug bent.
    Zit nog steeds in Helmond dus dat moet wel snel een keer lukken.

    Veel plezier nog!

    Groeten,
    Caroline

  • 16 Juni 2014 - 13:11

    Caroline:

    En als je trouwens zin en tijd hebt, aankomende vrijdag gaan we met de klas uit eten in Eindhoven!

  • 24 Juni 2014 - 12:36

    Jeroen:

    Hoi Ferdi,

    Ik reageer wat later, want ik was op vakantie. Ik ben ook nog naar familie (Irma) geweest, maar dat was naar het westen (Curaçao).
    En zo is er een einde gekomen aan je avontuur. Wat een mooi avontuur. Wat een ervaring en avonturen. Die heb je al, die neemt niemand je meer af.
    Ik heb nog een vraagje. Op de 3e foto; wordt daar een oplegger geleegd door de hele oplegger over de laatste as te tillen?

    Groetjes Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ferdi

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 720
Totaal aantal bezoekers 34200

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 30 November -0001

Australië

Landen bezocht: