Na zonneschijn komt regen - Reisverslag uit Moree, Australië van Ferdi Beerepoot - WaarBenJij.nu Na zonneschijn komt regen - Reisverslag uit Moree, Australië van Ferdi Beerepoot - WaarBenJij.nu

Na zonneschijn komt regen

Door: Ferdi

Blijf op de hoogte en volg Ferdi

08 Maart 2014 | Australië, Moree

Dat hopen we hier ten minste wel van harte. Het is al lange tijd droog in Australië en daar moet verandering in komen. De vorige keer schreef ik al dat er weinig te eten was voor het vee en dat er daarom veel vraag is naar hooi en stro. Daar hebben ze hier op de boerderij ook een graantje van meegepikt door de sorghumstro te persen en te verkopen. Maar voor het volgende seizoen zitten ze hier ook verlegen om regen. Voordat er normaal gesproken in april begonnen kan worden met zaaien moet er nog een kleine 200 mm neerslag vallen. Voor deze maand wordt er weinig regen voorspeld, dus dan blijft er niet veel tijd meer over. Zoals het er nu uitziet wordt het niet zaaien, of later zaaien.

Mijn plan was om nog mee te helpen met zaaien en daarna weer naar huis te gaan. De situatie hier zorgt voor Stefan en mij ook voor onzekerheid hoe het de komende tijd gaat lopen. Een deel van de kunstmest zit in de grond, maar verdere voorbereidingen voor het zaaien worden nog uitgesteld tot er meer duidelijkheid is. Tot die tijd houden ze ons nog wel aan de gang met allerlei werkzaamheden, al kan ik wel goed merken dat de hoeveelheid werk begint te krimpen. Ondertussen doe ik een hoop ervaring op met graanwagens laden, machines schoonmaken, strobalen afdekken, schrikdraden afbreken, hekwerk spuiten, kunstmest afdekken, wegen kilveren, silo's uitspoelen, enz, enz. Erg gevarieerd dus, niet zo erg om te doen voor een tijdje, maar niet bepaald waarvoor ik hier ben... Hopen dus dat hier binnenkort verandering in komt.

Verder gaat hier alles zijn gangetje en gaat het goed met me. Stefan en ik zorgen ervoor dat we niks tekort komen, in de wetenschap dat de baas ons eten betaalt. We houden het wel gewoon netjes en eten vaak ook normaal (en zelfs een beetje gezond) eten, want op alleen bier en pizza kunnen we ook niet teren... Elke dag staan we met zijn tweeën in de keuken om in recordtijd weer een topmaaltijd op tafel te zetten. En in het weekend worden er boodschappen gedaan en wordt de was gedaan (op de mannen manier), zodat we er weer een week tegenaan kunnen. Allemaal verborgen talenten, waar onze moeders maar beter geen weet van kunnen krijgen!

Hoewel het nog helemaal niet zeker is of er überhaupt gezaaid gaat worden, is er in de afgelopen weken wel al flink geïnvesteerd in nieuw materieel. Om te beginnen is er een nieuwe zelfrijdende Agrifac spuit in de maak. Agrifac is een Nederlands merk en Gerrit heeft de enige in Australië aan het lopen (naast een demo machine). Deze machine wordt nu dus vervangen door een nieuw type met meer capaciteit. Daarnaast worden waarschijnlijk alle 4 de New Holland combines vervangen door Claas combines op rupsen. Deze rupsen zorgen voor een lagere bodemdruk, maar ook zouden deze machines stabieler zijn. Met name met de kikkererwten kan er dan lager gemaaid worden, waardoor er minder kikkererwten op het land achterblijven. Gerrit heeft zijn rekensom gemaakt en volgens hem weegt dit wel op tegen de forse meerprijs.

Er is verder niet zo heel veel nieuws te melden. Ik heb afgelopen week de eerste stappen gezet om mijn auto te verkopen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen, maar het zou mooi zijn als ik daar niet meer aan vast zit. Het is in ieder geval geen echte backpackers auto, dus ik hoef het niet te proberen op Kings Cross.

Als ik weer wat te melden heb, dan lezen jullie het hier wel weer. Tot later!

Wordt vervolgd...

Groeten Ferdi

  • 24 Maart 2014 - 10:40

    Sjaak En Sandra:

    Hey neefie!

    Het ziet er dus toch naar uit dat je een eind ga breien aan je reis hier Downunder! Hopenlijk laten ze je gaan in Moree want je zult daar nu al flink ingeburgerd zijn ;-). Hier alles super, zal je binnenkort nog ff een mailtje sturen/bellen.

    Geniet ze nog ff en probeer nog wel wat trippies te maken nu het nog kan! Werken kan je in Nederland ook weer!

    Groetjes,
    Oos drie!

  • 06 April 2014 - 19:50

    Ann:

    Hoi Ferdi,

    Ik zie dat je je nog steeds goed vermaakt daar, je hebt weer mooie verslagen geschreven en wij genieten van de foto's, wat een materiaal hebben ze in down under,
    wij wensen je nog veel plezier, en ook genieten hoor werken kan je nog lang genoeg!

    groetjes Jan en Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ferdi

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 922
Totaal aantal bezoekers 34189

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 30 November -0001

Australië

Landen bezocht: